У понедељак, 5. маја 2025. године, у Основној школи „Милан Ракић“ свечано је обележен Дан квадратног корена, у оквиру манифестације „Мај – месец математике“.
Овај празник се слави када се поклопи да су и дан у месецу и сам месец квадратни корен последње две цифре у години. На пример, последњи Дан квадратног корена је био 4.4.2016, а следећи ће бити, након овог који смо прославили, 6.6.2036. године.
Концепт квадратног корена има врло дугу историју, која сеже у најраније цивилизације:
Стари Вавилонци (око 1800. п.н.е.) су већ знали како да приближно израчунају квадратне корене, користећи методе сличне данашњим итеративним поступцима. Имали су таблице потпуних квадрата и коришћењем њих су налазили корене са великом прецизношћу – за то време, то је било право чудо.
Грци, посебно Питагора и његови следбеници, схватили су да не могу сви квадратни корени да се изразе као разломци. Откриће ирационалних бројева, попут √2, било је велико и шокантно – јер се није уклапало у њихов дотадашњи свет бројева. Приче кажу да су чак хтели да то откриће сакрију, јер је било „опасно“ по њихову филозофију!
Индијски математичари, попут Арјабхате у 5. веку, користили су квадратне корене у астрономији и геометрији, и дали су прецизна правила за њихово рачунање.
Симбол за квадратни корен који данас користимо, први је увео Кристоф Рудолф 1525. године – управо пре 500 година! Он је користио латинску реч radix (корен), и из ње је изведен знак за квадратни корен као стилизовано латинично слово р.
Прославу су реализовале ученице седмог разреда: Јована Ивановић, Вања Зафировић и Миња Петровић. Оне су својим вршњацима и млађим другарима приближиле лепоту математике кроз низ занимљивих активности и демонстрација:
- Геометријска тела – ученице су представиле основна геометријска тела и њихове карактеристике на занимљив и интерактиван начин.
- Ојлерова формула – кроз примере и визуелне приказе, објасниле су везу између темена, ивица и страница геометријских тела.
- Оглед са запремином – експериментом су показале однос између запремина различитих тела, што је посебно заинтересовало публику.
- Илузије у математици и уметности – посетиоци су уживали у визуелним илузијама које повезују математику и уметност, што је многима први пут открило ову фасцинантну везу.
- Радови у координатном систему – приказани су радови ученика у правоуглом координатном систему, који комбинују прецизност и креативност.
- 3D илузије на телефону – уз помоћ пројектујуће пирамиде, ученици су могли да виде тродимензионалне илузије на својим телефонима, што је изазвало одушевљење и код млађих и код старијих.
Као круна догађаја, ученици четвртог разреда, који су присуствовали овој презентацији, активно су учествовали у завршним радионицама. Решавали су разне математичке и логичке мозгалице, а највише радости донело им је слагање слика помоћу танграма, чиме су на забаван начин развијали своје просторно мишљење и креативност.
Овај дан је још једном показао да математика није само предмет у школским клупама, већ свет пун изазова, лепоте и могућности за игру и машту. Захваљујем се свим ученицима који су учествовали у реализацији овог догађаја и радујемо се новим математичким авантурама!
Наставница Гордана Стаменковић